2012. február 28., kedd

2010 "Üres" kertben pompázó virágok


                                          


  

Ezek a szegény leanderek itt fenn csupán néhány órás délelőtti napot kapnak, mert a mögöttük és felettük lévő vérszilva fa minden déli és délutáni napot elvesz tőlük. Sokszor elgondolkozom azon, milyenek lennének a leandereim, ha nem lenne itt ez a hatalmas koronájú fa? Kétféle megoldás is lehetne, az egyik a fa metszése, a másik a fa kivágása. Én egyiket sem tudom jóváhagyni, ez a fa tényleg a kert egyik legfőbb ékessége, télen a madarak kedvence, nyáron akár egy hatalmas napernyő..., ami nekünk jó, a leandereknek nem annyira:-( Ez a két gyönyörűség talán a nekem két legkedvesebb, az egyik "Andrea kedvence" néven talán már sokak által ismert, a másik viszont egy nagy-nagy rejtély, szívesen vennék rá javaslatokat:-) Annak idején, kb. 10 éve "Koral" néven vettem.

---------------------------------------------------------------------                                                                                


Ez a tavasz, ez a nyár nagyon más volt négylábú barátaim nélkül, mint a korábbiak, de a teraszon lévő leandereim között azért néha el tudtam felejtkezni róluk. Most, így utólag elnézve a leanderek valóban nem sokat törődtek az én bánatommal, tették a dolgukat, szépen virágoztak:-)  Ezen a nyáron elég jó soruk volt, kényelmesen elfértek, hiszen az előző nyáron sok nagy  leanderemtől megváltam, most már a magoncoké volt szinte az egész terep. Ez a sárga virágú szépség különös figyelemben részesült, hiszen a sárga virágok meglehetősen ritkák. A magoncoknak az a nagy hátrányuk általában megvan, hogy meglehetősen magasak már amikor pár éves korukban elkezdenek virágozni, így aztán többnyire fácskák lesznek belőlük, hacsak még az első virágzásuk előtt nem szánjuk rá magunkat a metszésükre. Mivel nekem nagyon sok a leanderem és viszonylag kevés a helyem, így jól megfelelnek nekem ezek a nyurga, felfelé növő példányok, hiszen felfelé van hely leginkább.

            -----------------------------------------------------------------------------------------


Ritka jó "évjárat" lehetett 2010, mert nem csak a teraszon, de a kert többi részében is tobzódtak a leanderek. A lenti képen a bejáratunknál lévő Provance, Bianco rosato is igen jó formájukat mutatták.




A "Marikás" (Jannoch?)talán sosem virágzott ilyen dúsan, mint ezen a nyáron. Ez az a leanderem, amit még sok évvel ezelőtt először hajtattam vízben, persze azóta már többször volt metszve. Jugoszláv "import", leanderkészletem egyik prominens tagja, máig tisztázatlan, hogy illették-e valaha is bármi néven, de élénk ciklámenes színével és hatalmas pilláival igazán elbűvölő.
,               ------------------------------------------------------------------------------------

MEGVÁSÁROLT ÁLMOK:

Dottore Attilio Ragioneri



Volt ennek a nyárnak egy nagy ajándéka számomra, még pedig Dottore Attilio Ragioneri "személyében"! A Garda-tónál nyaralva pár éve megláttam egy csodálatos leandert, hajtást hiába hoztam róla, de nem is vártam az eredményre, sikerült az akkor már egész jól kiépült francia beszerzési csatornán át szert tenni erre a példányra. Nem mondhatom, hogy itt is olyan elképesztően gyönyörű, mint amilyen ott volt, de ez csak az én kertem nem tökéletes leandernövesztő voltának köszönhető. Mindenesetre nagyon boldog voltam, amikor először megláttam csodaszép virágait az én teraszomon!

                      ---------------------------------------------------------------------------

 Papa Gambetta:



A másik nagy vágyam is teljesült az említett vásárlási lehetőséggel, kinyílt a szépséges Papa Gambettám, amiből ugyan egy korábbi utam során hozott hajtásokat is sikerült kigyökereztetni, de gondoltam, biztos, ami biztos... Ez a félig-meddig törpe, de igen színpompás virágzatú leander  mindenkit megigéz, ha a Dottore Attilio Ragioneri a leanderek királya, akkor ez a leander méltán lehet a herceg! Érdekessége, hogy kevés fény esetén teljesen rózsaszín virágokat nevel, míg sok napsütésben már-már eléri az oly annyira keresett piros színt is. A fenti képen ez a helyzet látható is, bár érdekes, hogy a fenti virágok halványak..., bizonyára az alsók bimbói már naposabb időben fejlődtek.




          --------------------------------------------------------------------------------------

Agnes Champbell
Nem volt olyan nagyon nagy álom, mint az előzőek, de ha már rendeltem, akkor gondoltam merek nagyot álmodni!:-) És ez nagyon megtetszett. Az első virágzása nem is igazán tetszett, kicsit csalódott voltam, de ez az igazán meleg nyár ebből a leanderből is kihozta a lehető legjobbat. Finoman hullázó szirmai halvány lazacos színűek, széles torokrésze elegánsan csíkozott. Most már nagyon tetszik, gyűjteményem egyik legszebb darabja.
               ------------------------------------------------------------------------------------

MAGONCAIM:

Opálszemecske: Hasonlít Island "Érdi vajsárgájához, de ennek a szirmai tökéletesen fehérek, épp ezért viszont eléggé hasonlít a francia Soeur Agneshez. Nagyon kedves és dús virágzású leander, persze ez is a kedvenceim közé tartozik:-) Talán egyszerűbb lenne azokat megjelölni ilyen formán, amik nem a kedvenceim, mert az elég rövid sor lenne:-)
--------------------------------------------------------------------
Opálszoknyás balerina: Nyílvánvalóan a Luteum Plenum magonca, egyszer próbálkoztam vele, ezzel az egy eredménnyel. Még várom a fejlődését..., talán a kedvenceim közé nem sorolnám, de hogy érdekesség a sok szimpla között, az biztos.

-----------------------------------------------------------------------
Csodapink: Az biztos, hogy az egyik legkülönlegesebb magoncom, pedig ezt is majdnem odaadtam valakinek, erre is azt hittem, hogy "csak" egy rózsaszín a sok közül. Aztán amikor kinyílt, nem győztem ámuldozni! A virágok mérete, "lapos" és feszes formájuk igazi különlegességet mutat, ráadásul még ritka kellemes illata is van.
--------------------------------------------------------------------

Tűzeső nevet adtam ennek a különleges leandernek, ami már lassan két méter magas a bokor, tetején általában rengeteg, majdnem piros, de relatív kisméretű virágokkal.







--------------------------------------------------------------------------------



Éjkirálynő: nyár végén jelent meg feltűnően hosszú pilláival. Hasonlít a "Hamvadó parázsra", de nem pont olyan, főleg a bársonyossága miatt, de a feketés árnyalat is hiányzik belőle.








         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése